بدن راه‌های مختلفی برای حفظ دمای طبیعی بدن دارد. اندام‌هایی که به تنظیم دما کمک می‌کنند عبارت‌اند از: مغز، پوست، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی. متخصصان طب را دمای بالای ۳۷ درجه سانتی‌گراد می‌دانند که دلایل بروز آن حتماً باید بررسی شود.

دلایل برور تب در کودکان

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: تب، افزایش موقت دمای بدن و در واقع بخشی از پاسخ کلی سیستم ایمنی بدن است. تب معمولاً به برای اکثر کودکان و بزرگسالان ممکن است ناراحت‌کننده باشد. اما معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با وجود این، برای نوزادان، حتی تب پایین ممکن است به معنای وجود یک عفونت جدی باشد. لیل عفونت ایجاد می‌شود.

دکتر عبدالله کریمی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در حاشیه همایش پزشکان کودکان ایران در این باره گفت: بروز تب یکی از شایع‌ترین علت مراجعه نوزادان به کلینیک پزشکان است. در واقع تب عملکرد دفاعی بدن در مقابل عوامل خارجی بروز به‌خصوص میکروب‌ها و ویروس‌ها بوده و باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود. بنابراین همه تب‌ها احتیاج به درمان ندارند

تب کودکان در این شرایط خطرناک است
دکتر عبدالله کریمی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودک

اقدامات درمانی

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان اظهار کرد: تب خفیف با منشأ ویروسی و به مدت سه روز، شایع‌ترین علت تب در کودکان است و تا زمانی که تب به ۳۸ درجه سانتی‌گراد نرسد معمولاً کودک احساس ناراحتی ندارد و نیازی به درمان تب نیست. اما در صورت احساس ناراحتی در کودک یا تب بیش از این میزان، والدین می‌توانند اقدامات درمانی ابتدایی را انجام دهند و درصورتی‌که پس از سه روز، تب قطع نشد و همراه با علایم هشداردهنده بود باید به پزشک مراجعه کرد.

اقدامات اولیه

کریمی توصیه می‌کند در صورت بروز تب در کودک ابتدا لباس‌های او را کم کنید تا جریان هوای مناسب برقرار شود و سپس به کودک مایعات فراوان دهید تا دچار کم‌آبی نشود. در بین داروهای تجویز شده هم داروهای استامینوفن و ایبوپروفن مؤثرتر و به دلیل عوارض جانبی کمتری که دارند، مصرف آنها ترجیح داده می‌شوند.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان همچنین تاکید کرد: اگر درجه حرارت بدن کودک بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد یا کودک بعد از نیم الی یک ساعت به داروی ضد تب پاسخ ندهد می‌توان بدن او را با اسفنج مرطوب با آب ولرم به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه سرد کرد.

مراجعه به پزشک و درمان

به گفته کریمی در صورت بروز تب در کودکان در بعضی موارد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد. یعنی زمانی که درجه حرارت از ۳۹ درجه بیشتر باشد، تب بیش از ۷۲ ساعت طول بکشد، سن کودک کمتر از ۳ ماه باشد، ظاهر کودک خیلی بیمار و رنجور باشد و واکنش مناسبی به والدین ندهد، دچار منگی و خواب‌آلودگی باشد، هذیان بگوید، از آشامیدن خودداری کند، گریه ضعیف و ممتد داشته یا مشکل تنفسی داشته باشد.

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان بیان کرد: در صورتی‌ که کودک سابقه تشنج همراه با تب داشته باشد، زردی و علایم بثورات پوستی داشته باشد، کبودی در انگشتان، بینی و گوش‌های یا لب‌های کودک مشاهده شود، درد در شکم و پهلو داشته باشد، میزان ادرار او کم شده یا بدون ادرار باشد هم حتماً باید به پزشک مراجعه کرد تا اقدامات درمانی لازم سریعاً انجام شود.

بیشتر بخوانید:

از کجا بفهمیم کودک تب دارد | نشانه‌های تب در کودک را بشناسید

چطور سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم تا بیمار نشویم؟

کد خبر 863445
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha